Saturday, February 05, 2011

Wajarkah sekolahkan anak seawal usia 5 tahun?

Awal Disember tahun lalu anak saya Danish Lai dah start sekolah. Awal sebulan dia sekolah untuk program smart reader. Mula-mula dia oklah..balik sekolah menyanyi, menari lagu yang cikgu ajar. Bila start awal januari yang betul2 punya sesi sekolah dia dah start meragam. Setiap pagi bangun menangis…sampai naik bingung saya dibuatnya.

Baru sebulan sekolah dah banyak cerita. Nasiblah CNY ni dpt cuti seminggu…Dapatlah sejuk sikit hati dia tu.

Pernah juga saya tanya kenapa tak nak sekolah…katanya cikgu asyik ajar ABC je n kira 1 sampai 20. Oh…barulah saya faham…saya mula mengajar dia membaca n mengira sedari awal. Mungkin dia boring kena ulang semula benda yang dia dah buat masa umur 3 tahun.

Saya pun tak tau mcm mana nk ‘handle’ masalah ini. Nak berhentikan sekolah risau pulak dia tak berkawan kat rumah. Nak biarkan dia terus ke sekolah takut dia tension pulak…yang mana satulah pilihanku…pening2.

Kata kawan2 saya, dia pernah alami apa yg saya alami..langkah terbaik berhentikan saja. Bila umur 6 tahun nanti barulah sekolah semua. Alahai anak mama….

No comments: