Saturday, February 05, 2011

JIJIKNYA tengok sampah sarap bertaburan..

Persekitaran hidup berjiran ni banyak cabarannya…kenapalah dibiarkan sampah sarap dikirai2 dek kucing n anjing. Kotornya bukan main lagi baunya jgnlah cakap…menusuk ke kalbu.

Kebersihan bermula dari rumah. Rupa yang cantik, pakaian yang bersih hendaklah seiiring dengan kebersihan persekitaran rumah. Kan sedap mata memandang andai kita jaga persekitaran masing2. Andai ada plastik masuk longkang tolonglah kutip. Biarlah air lalu dengan baik. Jgn dibiarkan plastik menuju ke sungai. Pencemaran nanti. Silap2 boleh kena denggi dan dapat banjir pulak. Cuba selami mcm mana keadaan mereka yang dilanda banjir baru2 ni. Sungguh pilu n kasihan.

Marilah kita sesama mendidik anak buang sampah dalam tong sampah. Walaupun sekecil plastik gula2 n sebesar cawan ais kacang. Majlis Bandaraya pun kenalah ambik sama tanggungjawab. Kalau dah mesin rumput di pesisir jalan kawasan perumahan elok disapu dengan cermat supaya tidaklah diterbangkan angin ke dalam longkang. Tu belum lagi sampah dedaun kering yang bertaburan… bukan semua masyarakat ambil peranan menyapu daun2 ni. Jadilah bertimbun-timbun ke sana-sini ditiup angin. Alahai…berat mata memandang, x sanggup nak diteruskan.

No comments: